Synnøve skriver:

Jeg har deltatt på 5 Morten Krogvold Workshops siden januar 2017, og en av disse var i Roma.
På en av disse workshopene tok jeg et bilde som ble valgt ut til å være med i Morten Krogvolds jubileumsbok «2680 Vågå» som ble lansert i september i år. Boken består av de beste bildene til deltakere tatt gjennom 30 år med workshops på Vågå.

Dette er selvfølgelig svært stas for meg, og jeg har lyst til å dele det med fotoklubben!
Bildets tittel er: «Slekter skal komme».

Det ble tatt hos en familie i Vågå som jeg var hjemme hos og fotograferte under MKW trinn 2 i oktober 2018. Dette ble mitt bilde på workshopens utstilling siste kvelden. Da jubileumsboken ble satt sammen, ble altså mitt bilde plukket ut til å være med. Utrolig moro!

Min tekst i boken:
«Jeg fortalte barna om min favorittfotograf Julia Margaret Cameron og hennes barneportretter som ser ut som gamle malerier. De likte idêen om et «gammelt» fotografi, og sammen lagde vi dette.»

Morten Krogvolds tekst til bildet mitt, fra boken:
«Det er som et fotografi fra en annen tid. Barnas uttrykk minner om melankolien i Julia Margaret Camerons fotografier fra 1870-tallet. «Smil!» roper man oftest til barna når de skal foreviges. «Et kranium er ikke i stand til å uttrykke mimikk. Av dette kan man slutte at selv det hjerteligste smil i bunn og grunn (dypest sett) er overfladisk», skrev humoristen og satirikeren Fredrik Stabel.
Synnøve G. Solbergs empati gjør at barna kan få synke inn i den alvorlige verden. I den tilstanden må barna få lov til å bevege seg uten avbrytelser fra velmenende foreldre. Fotografiet går inn i en tradisjon, og blir trolig et av familieklenodiene.»

Jeg håper at andre i klubben kan bli inspirert av dette (og av Tom Eriks deltakelse på MKW) til å ta steget ut, og dra på workshop til Vågå.

Boken 2680 Vågå består av inspirerende tekst fra Morten Krogvold, og bilder tatt av workshopdeltakere i løpet av 30 år med workshop på Vågå. Den anbefales for alle fotografer!