Årets fotografi

Fra og med 2022 er «Årets Bilde» blitt endret til «Årets Fotografi», og kriteriene for utvelgelsen ble også endel forandret. Vi fortsetter imidlertid med å bekjentgjøre resultatet av denne konkurransen på klubbens årsmøte, vanligvis i februar måned.

Arendal Fotoklubb gratulerer Halvard Berg med årets fotografi “ARoS»!
Komposisjon, farger, dynamikk og historiefortelling bidrar til at fotografiet treffer betrakteren umiddelbart.
Først og fremst vil vi fremheve fargespekteret som helt enestående. Et skoleeksempel i forhold til fargehjulet.
En spennede komposisjon, hvor buen fortsetter i underkant og forsvinner ut av bildet.
Med mange gjentakelser, både mennesker i grupper, enkeltvis og parvis, sammen med de oppdelte feltene på fasaden skapes det en spennende rytme!
Fotografiet har også høstet internasjonal og nasjonal heder, blant annet gull i Nordisk og sølv i NM.
Alt i alt en verdig vinner!

Årets Fotografi: «Lena» av Tom Erik Smedal. Gratulerer!
Juryen har fått i oppgave å bedømme de innsendte kandidater til Årets fotografi 2022 i Arendal Fotoklubb, etter de kriterier som er satt. Det var en spennende oppgave, og det var meget gode kandidater å bedømme når vi skulle velge ut den beste av de beste.
Juryen har bestått av Signe Gry Isaksen, Tor Undhjem og Vidar Hoel.

Vår kommentar om «Årets fotografi 2022»:
En absolutt verdig vinner av «Årets Fotografi 2022» i Arendal Fotoklubb. Valget ble en bildeserie som først og fremst har en meget sterk historiefortelling. I tillegg har serien også svært høye fototekniske kvaliteter!

Hvert enkelt foto har sin egen fortelling, og kunne like gjerne bli presentert som enkeltstående bilder. Hele serien gjør et sterkt inntrykk på betrakter.

Skarphet, komposisjon, fargevalg og fortelling sitter som et skudd. Gratulerer til author for et fremragende arbeid!

Årets Bilde: «Mariusz» av Mariusz Redlich. Vi Gratulerer.
Utmerket komposisjon, flott lyssetting og fargevalg som gir god stemning i bildet. Fotografen evner å formidle, og her er det story til tusen. En soleklar vinner og et enstemmig valg av Juryen fra Oseberg Photo Society

2020
Årets bilde 2020 ble Kåre Hansens «Reinsdyr i solnedgang». Juryen bestod av 6 personer fra Lillehammer Kameraklubb, og de hadde dette å si om bildet:
Et fantastisk bilde! Perfekt fargeskala både i forgrunnen og bakgrunnen, sett opp mot hovedmotivet. Reinsdyrene er skarpt og nøyaktig gjengitt, og blikkontakten dem imellom gjør inntrykk. Selvfølgelig er for- og bakgrunn sløret, noe som fremhever reinsdyrene. Alt i alt et fremragende foto.

Tålmodigheten settes på prøve og belønnes. En nydelig naturscene, fredfylt og fargerikt. Reinsdyrene går liksom rett ut av bildet, det er som betrakteren kan ta på pelsen. Fargene balansere godt og rammer inn hovedmotivet.

Reinsdyr i solnedgang. Varme gode farger i hele motivet med en flott diagonal i landskapet. Teknisk godt utført med sylskarpt hovedmotiv godt plassert i bildeflata der for- og bakgrunn er passe diffust. Blikkontakt mellom bukken og simla er et pre. En klar vinner.

Et nydelig naturbilde med flotte fargetoner som har noe eventyraktig over seg. Teknisk bra og et bilde som jeg godt kunne hatt på veggen

2019
Årets bilde 2019 ble bilde Foran bilen og det var Tone Heggelund som var fotograf! Juryen var Ålesund Kameraklubb, som måtte velge mellom 30 meget gode kandidater.
Juryen sier: Et filmatisk og dramatisk bilde. Veldig god komposisjon med at veien snor seg inn i bildet samtidig som lyskjeglene omrammer den. Dyret er riktig plassert med negative bakrom i føttene på dyret samtidig som det viser naturlig bevegelse. At bildet har en god del «støy» på grunn av lite lys fant juryen naturlig.

2018
Årets bilde 2018 ble delt mellom Niklas Mørkland med bildet Waiting… og Tom Erik Smedal med bildet Between the elements. Denne gangen var det styret i Arendal Fotoklubb som var jury, og det ble benyttet samme avstemningsmetode som for ‘Månedens bilde’, derav delt 1. plass. Det var i alt 31 gode bilder fra 18 deltagere som juryen måtte velge mellom.

2017
Årets bilde 2017 ble bilde Landevei, og igjen var Karl Peder Laulo fotograf! Juryen var Fotoklubben Linselusa, som måtte velge mellom 31 meget gode kandidater.

2016
Dette året var Fotomax Kameraklubb jury, og kåret Årets bilde ut fra 41 gode kandidater. Vinneren av Årets bilde 2016 ble Karl Peder Laulo med sitt bilde Sommerkveld ved fyret.

2015
Vinner av Årets bilde i 2015 ble Karl Peder Laulo med sitt bilde Kveldsstemning på Torungen (levert til januar-temaet Monokrom). Jury var Hustadvika Fotoklubb.

Utvalgskriterier:

• Bildet bør ha høy komposisjonsmessig og/eller fototeknisk kvalitet, og/eller en egen estetisk verdi og vekke følelser hos betrakteren.
  • Bildet kan vise til premiering i enten NSFF-godkjente nasjonale eller internasjonale fotokonkurranser, eller publisert i betydningsfulle media der fotografiet er et vesentlig bidrag i kommunikasjon med leser.
  • Alle deler av bildet skal være autors eget arbeid.

Nominasjon

• Klubbens styre.
  • Klubbens medlemmer på vegne av andres arbeider.
  • Seg selv. Med dokumentasjon

Juryering

• Intern (habil jury) eller ekstern juryering (avgjøres årlig av styret).

Utnevnes hvert år.