Fotooppdrag

Arendal fotoklubb gjør gjerne fototjenester for arrangement i Arendal og omegn. Ta kontakt via fotooppdrag@arendalfotoklubb.no for formidling.

Er arrangementet idealistisk drevet tar vi ikke betalt. Der dette er aktuelt forventer vi imidlertid at de fremmøtte blir belønnet på lik linje med andre frivillige til arrangementet – det kan være i form av mat og drikke, t-skjorter, adgangspass eller lignende. Bildene som leveres vil være til fri disposisjon for arrangementet, for dokumentasjon og for markedsføringsmateriell for ev. kommende arrangement av samme type. Både fotograf og fotoklubben skal da krediteres der dette er naturlig. Bildene skal ikke leveres til aviser eller andre mediavirksomheter uten eksplisitt avtale.

Eksempler på arrangement vi har dekket er NM i boksing, First LEGO League, Arendal Vinterfestival, aktiviteter i regi av Gjensidigestiftelsen under Arendalskonferansen, Åpent Hus på Munkehaugen kultursenter, TEDx Arendal.

Fotooppdrag

Er det et kommersielt arrangement vil vi på forhånd bli enig med oppdragsgiver om godtgjørelse og oppdragets omfang: forventet antall leverte bilder, bildeformat etc. Her vil det være opp til oppdragsgiver å avgjøre om det er ønsket at det skal stille flere fotografer eller om det er nok med én spesialisert fotograf. I hovedsak vil fotoklubben kun fungere som formidler for slike oppdrag, og så er det opp til hver enkelt fotograf og oppdragsgiver å bli enig om oppdragets omfang og oppgjør for dette. Unntaksvis vil vi tilby fotograftjenester i bytte mot f.eks. utstillingsplass eller andre motytelser som kan komme hele klubben til gode.

Eksempler på kunder vi har hatt er Nordic Choice Hotels (blåtur-aktivitet), Wannado (Hove klatrepark), Skagerrakrittet (Arendal Cykleclub), Arendal bibliotek. Vi har også formidlet kontakt med fotografer for konfirmant- og bryllupsfotografering.

Fotoklubben tar gjerne ulønnede utsmykningsoppdrag for boinstitusjoner og lignende formål av idealistisk karakter, forutsatt at det foreligger en finansieringsløsning for print og innramming.

Vi har også mulighet for å formidle kontakt med fotografer for betalte utsmykningsoppdrag, små som store. Det er da ønskelig at vi får informasjon om ønsket uttrykk og bruksområde, og så vil vi finne de rette fotografene for det aktuelle oppdraget. Som med andre kommersielle oppdrag vil det da bli opp til den enkelte fotograf og oppdragsgiver å bli enig om omfang og godtgjørelse.

Våre klubbmedlemmer har bilder hengende på biblioteket, byens restauranter, tannlegekontorer, legevakten, byferga Kolbjørn med mer.

——

Ta kontakt via e-post fotooppdrag@arendalfotoklubb.no for ytterligere informasjon.