Vi har gleden av å invitere til workshop i gatefoto / street photography med «Streets of Oslo»-fotograf Trond Lindholm!

Sted: Munkehaugen kultursenter, 2. etasje (Arendal)
Tidspunkt: lørdag 22. – søndag 23. april
Antall deltagere: 16
Kursavgift: kr. 1300,- (kr 1800,- for ikke-medlemmer)

Det er bindende påmelding, med frist 17. april.
Merk: Her betaler du halv pris av hva tilsvarende kurs koster andre steder, kjenn din besøkelsestid!

Om kurset:

Bli med på to dager full av inspirasjon og fotografering med fotograf og Olympus-ambassadør Trond Lindholm! Uavhengig av nivå og kamerautstyr: dette er en workshop for deg som ønsker å utvikle deg som fotograf.

Hvordan lykkes med fotografering i bybildet og det offentlige rom? Hva tar man bilder av, hvilke tilnærminger bruker man, hva er lov og hvordan går man frem? Her vil du få inspirasjon til å tenke nytt og finne motiver i en klassisk sjanger.

• Praktiske øvelser
  • Inspirasjonsteori
  • Erfaringsutveksling
  • Sosialt samvær

Gatefoto handler om å fange øyeblikket i det offentlige rom, hvor bildene gjenspeiler en mer eller mindre uredigert virkelighet. Gatefoto inneholder også elementer av historiefortelling, gjerne med tilsnitt av humor eller et skråblikk på hverdagslige hendelser på gatas teater.

Workshopen passer alle, men er særlig godt egnet for deg som ønsker kreativt påfyll og nye, friske tanker om hvordan finne motiver. Workshopen vil ha fokus på bildets innhold og fotografi som uttrykksform – et område man aldri blir utlært på. Selv om fokuset i workshopen vil være på gatefotosjangeren vil du oppleve at tilnærmingen og teknikkene kan overføres til tante Olgas åttiårslag eller konfirmasjonen til junior – det handler jo bare om å fange øyeblikkene på en uposert og annerledes måte.

VIKTIG INFORMASJON:
Alle deltakere bes om å finne frem 5 av sine beste bilder som kan relateres til sjangeren «gatefoto» (bilder tatt i det offentlige rom, med mennesker eller spor av mennesker). Bildene, samt noen linjer om sin egen fotografiske bakgrunn, sendes inn til kursholder senest innen kl. 12.00 dagen før kurset. Kursholder sender ut info om innsending når det nærmer seg kursdato.

Hva behøver du?

Ta med eget kamera, minnekort og fullt oppladet batteri, samt laptop for bilderedigering underveis (søndag).

Forkunnskaper

Vi anbefaler at du har god kjennskap til eget kamera for å få best utbytte av dette kurset, men trenger du kameratekniske tips så ta med bruksanvisningen til ditt kamera.

Lørdag kl. 11:00–16:30 (med oppgave på kvelden)

• Oppmøte – bli kjent/introrunde med bildevisning
  • Inspirasjonsteori med visning av bilder, generell teori og historie
  • Felles lunsj med inspirasjonsfilm
  • Ut på gata – fra teori til praksis med veiledning
  • Sosialt samvær med erfaringsdiskusjon
  • Samling og oppsummering

Utgifter ved middag på kveldstid er ikke inkludert, men det anbefales at alle setter av kvelden til uformell erfaringsutveksling og generell fotonerding! Sted for middag kommer senere.

Søndag kl. 11:00–15:00

• Arbeidsflyt, tips (Lightroom, Silver Efex)
  • Redigering og utvalg av fra lørdag samt gjennomgang av bilder
  • Kom ut av skapet – sosiale medier, webside, blogg, utstilling eller bok – vis deg frem!
  • Oppgaveløsning
  • Oppsummering og evaluering

Avslutning ca kl 15:00.
Mulighet for individuelle samtaler og portfolio-gjennomgang etterpå for de som ønsker det.

Trond Lindholm

Olympus-ambassadør Trond Lindholm er etter hvert blitt en kjent skikkelse for mange i det norske gatefotomiljøet. Hans hjertebarn er prosjektet “Streets of Oslo”, hvor han vandrer gatelangs i hovedstaden og tar bilder av mennesker og miljøer. Trond arrangerer jevnlig workshops i gatefoto, og er en mann som evner å inspirere og som deler raust av egne tips og erfaringer. Han har hatt flere utstillinger, alene og sammen med andre, og bildene hans er publisert i norske og internasjonale fotoblader og -nettsteder.

www.trondlindholm.com
instagram @streets_of_oslo