20. Juni 13, 06:43

Skrevet av Emne: Bjellandstrand og gammelt gartneri på His  (Lest 492 ganger)

Utlogget Birgit Fostervold

• Administrator
  • Kaffe, kamera, klar!
    • Vis profil
    • på flickr
Bjellandstrand og gammelt gartneri på His
« på: 06. Mai 12, 17:07 »
I helgen har Moss fotoklubb vært på tur i Arendalsområdet, og på lørdag var jeg med Arnfinn og Vidar for å treffe dem. Vi var først på Bjellandstrand, og der tok jeg disse bildene:

Dette har litt vignettering og også uskarphet i kantene, det skyldes at jeg lekte meg med bokeh-settet mitt i håp om å fange noen fine figurer i solglitrende bølgekrusninger - om du myser litt kan du kanskje se dem:

Bokehmønsteret kommer tydeligere frem i dette bildet:

Så reiste vi ut mot Stølsviga/Havsøy brygge, der ligger et nedlagt gartneri. Jeg forsøkte meg med litt HDR her, men er ikke fornøyd med himmelen - det ble veldig kraftige magenta fargestikk i trekronene, og jeg jobbet en del med å dempe disse men ble altså ikke fornøyd. Hvordan gjør dere andre det, legger dere på himmel fra kun en av eksponeringene i ettertid eller har dere noen andre triks? Med skyer på himmelen vil det jo være aktuelt å beholde HDR-overdrevne farger, men hva med skyfri blå himmel? Det blåste også en del, så trekronene ble ikke så skarpe som ønsket - sånn sett ville jo også det å bruke himmelen fra kun én eksponering være bedre.

« Siste redigering: 06. Mai 12, 17:10 av Birgit Fostervold »
  • Nikon D600 (D300s), Nikon Coolpix P7700, iPhone5
  • Photoshop, div. mobilapper

Utlogget Vidar Hoel

• Administrator
  • Aktivitestansvarlig og forum-admin
    • Vis profil
    • Min Flickr-strøm
Sv: Bjellandstrand og gammelt gartneri på His
« Svar #1 på: 07. Mai 12, 16:55 »
Når det gjelder HDR-bildet så er jeg enig at det er noe feil der, spesielt himmelen og kanten mot trærne. Det blir litt unaturlig, men det er nok en personlig smak. Det blåste godt den dagen, så trærne vil nok vaie litt i vinden mellom eksponeringen.

De tre andre bildene er gode, flott dybdeskarphet og fin effekt på de siste bildet. Igjen er jeg imponert av å finne flotte motiv, der jeg stod rimelig hjelpesløs. Det første bildet likte jeg godt: Selv om det er mye i bildet er det en god ro over bildet, blikket blir ført inn av grenen nede til venstre. Hovedmotivet skiller seg ut fra resten, og det er bra!

Bildet nummer to er også bra, selv om et ble litt mye rot, og uklarheten nede til venstre gav meg litt hodepine :-) Men fargene og bakgrunnen var veldig bra, og selv med skarpt sollys har du fått til et flott duus lys over det hele, veldig bra!

Bilde nummer tre er det ikke så mye å si på, bortsett fra Bravo for å få både effekten ut av Bokeh-settet samtidig som du har en flott og klar forgrunn!
  • Nikon D7000
  • AfterShot Pro, Hugin, Gimp

Utlogget Vidar Hoel

• Administrator
  • Aktivitestansvarlig og forum-admin
    • Vis profil
    • Min Flickr-strøm
« Svar #2 på: 07. Mai 12, 17:12 »
Som Birgit skrev over, hadde vi noen flotte timer med Moss Fotoklubb på lørdag. Vi møtes på Bjellandstrand rundt 11 på lørdag. Etter en kort hilserunde gikk vi ned til sjøen og vi begynte alle lete etter motiv og ta bilder, samtidig som vi slo av en prat oss hobbyfotografer imellom. Tonen var løs og ledig, og det var null problem å komme i kontakt med de.

Deretter gikk turen opp til gården hvor vi satt oss ned for å skravle videre, drikke kaffe (evt brus) og spise kake eller vaffel. Og vi hadde masse å prate om .-)

Deretter gikk turen til His hvor vi viste om et nedlagt gartneri, hvor gamle drivhus fortsatt stod. Vi i Arendal Fotoklubb kom først, og selv Arnfinn ble presset til å finne motiv :-) Moss Fotoklubb kom rett etterpå og det var ikke vanskelig å se at de var like ivrige som oss: Det ble knipset bilder, snakket om foto og vi alle hadde en flott tid.

Så avsluttet vi dagen ved å dra ned til Havsøysund for å ta bilder av noen ordentlig sørlandsting. Og rett foran oss rodde en kar i en gammel trebåt, men han hadde så stor fart at jeg ikke noen rakk å ta bilde ha han!

Når vi var ferdig tok vi farvel og vi alle var enig om at dette hadde vært en ordentlig trivelig dag!

• Nikon D7000
  • AfterShot Pro, Hugin, Gimp

Utlogget Arnfinn Nyland

• Medlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09. Mai 12, 08:44 »
Sist lørdags fototur sammen med Moss Fotoklubb ble en hyggelig dag. Moro å treffe andre ivrige fotografer og høre om hvordan de har det i klubben. Dette var en klubb som hadde holdt på i mange år og som vi har mye å lære av.
Merkelig at det er mulig å finne flere motiver på Bjelland hvor jeg har tatt et utall av bilder. Alltid er det noe nytt en ser eller noe gammelt som en prøve å løse på en annen måte.
Da vi forflyttet oss til de gamle drivhusene før Stølvika, tenkte jeg at dette er jo bare et fryktelig villniss og rot, men etter litt tid var det mulig å kunne se motiver også her. (Drivhusene burde vært revet for lenge siden. Det var knuste glassruter over alt. Her er det farlig å ferdes for både mennesker og dyr)
Birgit: Du lurte på hvordan du kunne få endret den "rare" blåfargen på himmelen. Jeg tar bildet inn i PS raw-konverter og justerer rar blåfarge der. Her er det to typer blåfarger (Aquas (er det det samme som cyan??) og blue. Ved hjelp av hue har jeg fått til å få frem mere normal blåfarge.
Her er en link til mine bilder fra turen:
http://www.flickr.com/photos/56464241@N03/sets/72157629632075922/
  • Nikon D600 og D300
  • Photoshop CS6
Arnfinn

Utlogget Helene Schei

• Medlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25. Mai 12, 23:19 »
Dette så ut som en riktig så hyggelig tur! Dersom det blir flere ganger, så blir jeg også gjerne med :)

Utlogget Kristian V.

• Medlem
  • **
    • Vis profil
    • Flickr
« Svar #5 på: 04. Juni 12, 08:29 »
Tror nesten jeg og må prøve å henge meg på dette neste gang om det blir noe.
Alltid hyggelig å møte nye foto-folk :)
  • Canon 1D mkIV - 5D mkII - 16-35 f2.8L II - 50 f1.4 - 70-200 f2.8L IS II - 400 f5.6L