I og utenfor klubben skjer det at du har tatt noen bilder du ønske å dele eller sende fra deg, enten til et annet klubbmedlem, til en modell, en arrangør eller en forhåndsavtalt e-postadresse. Men hvordan kan en dele/sende fra deg bildene sine? Du har flere valg:

• Ta i bruk gratistjenesten Filemail
  • Ta i bruk gratistjenesten WeTransfer
  • Bruke Google Disk/Drive, Dropbox, OneDrive eller iCloud Drive

Hvis du allerede bruker Google Disk/Drive, Dropbox, OneDrive eller iCloud Drive, kan dette være noe for deg. Hvis ikke, bruk Filemail eller WeTransfer.

Filemail

Dette er en gratis norsk tjeneste for å sende store filer via e-post. Det fungerer slik at man i stedet for å sende som vedlegg i selve e-posten, bruker man Filemail som mellomlagring, og Filemail sender e-posten til mottakeren. Filene vil være tilgjengelig i et begrenset tidsrom. For å benytte denne tjenesten, går man til www.filemail.com, en skriver inn mottakers e-postadresse, egen e-postadresse, emne på e-posten og selve meldingen. Deretter legger man rett og slett ved filene, enten ved å trykke på Legg til filer eller Legg til mappe, eller ved å trekke filene over fra utforskeren på PC-en/Macen din.

Når du har lagt inn de filene du vil sende, er det bare å trykke Send. Da vil du få noen tilleggsvalg som tidsperiode for tilgjengelighet av filene, nedlastningsvarsel, osv. Når det er gjort vil mottaker få en e-post fra Filemail om at du har sendt dem noen bilder, og instruksjoner på hvordan de kan se og laste dem ned. Du vil også selv motta en e-post med bekreftelse fra Filemail at du har sendt en e-post via deres system.

Det kan være Filemail spør om du vil opprette konto, men det er ikke noe du trenger å bry deg om. Målgruppen for slikt er bedrifter og organisasjoner.

WeTransfer

Denne tjenesten fungerer på samme måte som Filemail, hvor den største forskjellen er utseendet og WeTransfer har en fast tidsperiode hvor filene er tilgjengelig (7 dager). I tillegg, hvor Filemail lar deg se på ett og ett bilde, må du via WeTransfer laste ned alle bildene/ filene i en zippet mappe først for å kunne se dem.

Gå til WeTransfer.com. Det første spørsmålet de vanligvis stiller er om du ønsker å bruke WeTransfer Plus eller WeTransfer Free. Takk nei til WeTransfer Plus, og velg WeTransfer Free. Deretter må du godta deres vilkår, før du i et lite opplastingsvindu skriver inn din e-postadresse, mottakers e-postadresse, en melding, og legger ved filene dine. Filene kan trekkes fra utforskeren på PC-en/Macen din over til nettleservinduet, eller du kan laste dem opp via standard opplastingsknapp. Så trykker du send, som kan ta noen minutter hvis mye skal overføres. Det er viktig at ikke nettleservinduet lukkes mens filene lastes opp, fordi reklamen som vises mens dette foregår er måten tjenesten kan beholdes gratis. Du kan selvsagt åpne et nytt nettleservindu/-fane og gjøre andre ting samtidig, om du ønsker det.

Når det er gjort, vil du få en bekreftelse per e-post at filene er sendt. Mottaker vil også få en e-post med beskjed om at filer er tilgjengelig, og instruksjoner på hvordan de kan lastes ned. Og når mottaker har lastet disse ned, vil du få en e-post om dette også.

Google Disk/Drive, Dropbox, OneDrive eller iCloud Drive

Hvis du allerede bruker en av disse tjenestene fra før, kan det være fordeler ved å dele dine bilder der, framfor å bruke WeTransfer eller Filemail. For det første er nok det meste alt klart. I tillegg kan en slippe å bruke e-post, man kan dele med flere samtidig og det finnes ingen tidsbegrensning. Noen av tjenestene lar også partene se bildene rett i nettleseren, som et galleri.

Med tanke på at man alt bruker disse tjenestene, vil beskrivelsen under være generell. Det er få variasjoner mellom tjenestene, hvor den største forskjellen er utseendet. På bildene under brukes tjenesten Dropbox, men framgangsmåten vil være lik for alle.

Første steg er å laste opp/kopiere inn bildene i en egen katalog på tjenesten, enten via hjemmesiden eller via et eget program for tjenesten som du har installert på mobil eller PC. Deretter anbefales det å gå til tjenestens hjemmeside, navigere til korrekt katalog og velge Del. Dette valget finnes vanligvis ved å høyreklikke på katalogen, eller opp til høyre på siden. Her vil en kanskje få valg om å «samarbeide» (dvs. at andre kan legge til elementer/bilder i din katalog), eller bare dele (de kan kun se og laste ned, men ikke gjøre endringer i mappen, som f.eks. sletting av bilder). Velg sistnevnte. Det hele ender med at det opprettes en URL/link/nettstedsadresse, som så sendes til mottaker på den måte du finner mest hensiktsmessig – f.eks. som SMS, melding i Messenger eller via e-post.

Ønsker man å stoppe delingen, må en gå tilbake og aktivt slå av delingen. Dere vil også legge merke til at flere av tjenesten har andre valg og funksjonaliteter, vanligvis er disse lett å sette seg inn i.